Felkészült az EUR V motorra?

EUR V

2019. január 1-jétől az EU-ban eladott új dízel és gázos meghajtású targoncáknak a legszigorúbb kibocsátási előírásoknak, az EUR V-nek kell megfelelniük.

 

Mit jelent ez az Ön számára? Szükséges-e átgondolni az üzemanyag- és meghajtási opciókat a következő targoncaflotta tervezésekor?

 

A nem közúti dízeljárművek szennyezőanyag-kibocsátását szabályzó első európai jogszabályt 1999-ben vezették be, amely Magyarországon EUR I néven vált ismertté. A szabályozások által érintett berendezések közé tartoztak többek között az ipari fúrók, kompresszorok, rakodógépek, buldózerek, kotrógépek, targoncák, útfenntartási gépek, hókotrók, személyemelők és autódaruk. További irányelveket és módosításokat követően 2014-ben megfogalmazták a jövőre hatályba lépő EUR V jogszabályt.

A szabályozás szerint a szennyezőanyag-kibocsátást 40%-kal kell csökkenteni. 2019-ben ez a 19-56 kW és a 130-560 kW teljesítménytartományú motorokra lesz kötelező, majd 2020-tól az 56-130 kW teljesítménytartományú motorokra is. Tehát a jelenlegi EUR IV A motor 0.025 g/kWh-ás szennyezőanyag-kibocsátását 0.015g/kWh-ra kell csökkenti. Ez gyakorlatilag kötelezővé teszi a dízel-részecskeszűrő (DPF) használatát. A szénmonoxid-kibocsátás határértékét 5.0 g/kWh-ban állapították meg 128 kW motorteljesítményig, míg a nitrogén-monoxid és a szénhidrogén kibocsátásának határértéke a jelenlegi szerint alakul majd a jövőben is. Az EUR V bevezetése most először az 56 kW-nál alacsonyabb teljesítményű motorokat is érinti.

 

A gázos targoncák esetében a szennyezőanyag-kibocsátás nem fog gondot okozni, a nitrogén-monoxid eltávolításához pedig csak egy egyszerű és olcsó eszközre, egy háromutas katalizátorra lesz szükség. A dízel targoncák esetében azonban nagyobb változásokat várhatunk. Ugyan sok piacon lévő dízel targoncát már most részecskeszűrővel kell ellátni, hogy megfeleljenek a jelenlegi előírásoknak, a szigorúbb EUR V bevezetésével azonban jelentősen kifinomultabb dízel-részecskeszűrőre és üzemeltetési rendszerre lesz szükség. Ez hosszabb állásidőt és magasabb költségeket jelent majd.

 

Azok, akik a közelmúltban dízel-részecskeszűrővel felszerelt targoncát vásároltak nyilván tudják, hogy rendszeres időközönként regenerálni kell. Ez egy hosszadalmas folyamat, amelynek során a targoncát teljes fordulatszámon kell járatni legalább 20 percig ahhoz, hogy a részecskeszűrőben felgyülemlett kormot elégesse. Ez nagy mennyiségű üzemanyagot igényel, és a targoncát sem lehet ez idő alatt üzemeltetni.

 

Az új előírások miatt minden targoncagyártóknak tovább kell csökkentenie a szennyezőanyag-kibocsátást, és ez minden bizonnyal egy részecskeszűrő beszerelését vonja majd maga után minden típusban. A Doosannak csak kismértékű változásokat kell eszközölni, mivel saját tervezésű G2-es motorja kivételesen tiszta. Szintén fontos megemlíteni, hogy a Doosan Infracore motorrészlegén végzett tesztek eredményei azt mutatják, hogy a részecskeszűrő tisztítása (a dízelautókhoz hasonlóan) a targonca működése közben is kivitelezhető. Így elkerülhető a költséges állásidő.

Elektromos targoncák

Az egyértelmű, hogy a törvényalkotók nagy hangsúlyt fektetnek a szén-, nitrogénmonoxid- és szennyezőanyag-kibocsátás szabályozására. Ez vajon azt jelenti, hogy a targoncákra is ugyanaz a jövő vár, mint az autókra, azaz eljött az elektromosok ideje?

 

Az elektromos targoncák sok lehetőséget rejtenek. 2016-ban a Doosan elindította a 2 tonnás teherbírású 48v elektromos targoncasorozatát, majd 2017 elején ehhez hozzájöttek a 80v gépek 2,5 - 3,5 tonnás teherbírással. Most az öttonnás elektromos sorozat átalakítása következik, majd a 6, 7 és 8 tonnás elektromos típusok kerülnek a középpontba.

 

Ugyan még sok olyan felhasználási terület van, ahol a dízel vagy a gázos targoncák kapacitására van szükség, a Doosan jelentős erőforrásokat fektet az elektromos sorozat fejlesztésébe, és olyan teherbírású típusok is szerepelnek a termékportfólióján, amelyek néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlenek voltak elektromos meghajtással.

 

Fontos, hogy ügyfeleink megismerjék az új EUR V szabályozások targoncaflottára gyakorolt következményeit. Ha kérdése van, forduljon hozzánk bizalommal!