TARGONCAPIACI TRENDEK

A legrégebb óta működő hazai targoncaforgalmazó vállalat tulajdonosaival, Wéber Kálmánnal és Giczy Gyulával beszélgettünk a piaci trendekről, valamint a TWS Kft. terveiről, értékesítési programjáról.

Supply Chain Monitor: A tavalyi évben hogyan alakult a piac az értékesítési számok tükrében?  

Giczy Gyula: Az általános és politikai megítélés az, hogy a magyar gazdaság növekvő pályára állt. Sajnos ez a targoncapiac alakulásában nem igazán tükröződik, hiszen 2016-ban összesen 4850 darab új anyagmozgató gép került értékesítésre a hazai piacon, de ez még mindig alatta marad a 2008 évi teljesítménynek, s emellett a külföldi érdekeltségű targoncaforgalmazó cégek dominanciája sajnos  tovább erősödött. Az elektromos targoncák térhódítása kissé megtorpant, de ez nem tekinthető tendenciának, talán csak megtörésének. Az értékesítésekből a raktártechnikai gépek stabilan 50%-os részarányt képviselnek, az elektromos targoncák 21%-ot, a motoros gépek pedig 29%-ot.

Wéber Kálmán: Fontos megemlíteni, hogy a hasonló gazdasági fejlettségű és történelmi gyökerekkel rendelkező országok piacai sokkal gyorsabb növekedést produkálnak. Például, a romániai targoncapiac 2004 ben körülbelül a magyarországi 50%-a volt, most pedig szinte azonos a két ország vonatkozásában. Csehország már Ausztriát is elhagyta, de a lengyel növekedés és szédületes.

Miben látják ennek a relatív lemaradásnak az okát?

Giczy Gyula: Egyrészt a pályázati forrásokból a szomszédos országok többet allokálnak a kkv-k támogatására, másrészt a külföldi tőkeberuházások jellemzően elkerülték országunkat. Ahol élénkebb a gazdasági növekedés ott több targoncát szív fel a gazdaság. Egyszerű a képlet.   

 

Milyen egyéb kihívásokkal kell egy targoncaforgalma-zónak szembe néznie a következő években?

Giczy Gyula: Várhatóan az árverseny még élesebb lesz, pedig már most is számos versenytárs árképzésében nem látszik biztosítottnak. a működési költségek megtérülése sem. Ez különösen a szervizköltségeket érinti kedvezőtlenül.

Wéber Kálmán: Úgy tűnik, elkerülhetetlen a szervizdíjak emelése, mivel az embereket nem lehet „afrikai” béreken és munkakörülmények között foglalkoztatni. Ez nagyon méltatlan és egyben azt gerjeszti, hogy a szakemberek külföldön találjanak boldogulást. A piaci szereplőknek, a vevőknek és a versenytársaknak is látniuk kell: fel kell hagyni végre azzal, hogy a szolgálatatások a nyugateurópai árak töredékéért érhetők el a hazai piacon. A „zsebbe fizettet” munkabéreket végre mindenkinek el kellene felejtenie. Szükséges az árak és bérek emelése. A TWS Kft. mindig is transzparens üzleti modellben dolgozott, s bízunk benne, hogy a versenytársak is ebben az irányban fejlődnek tovább. Egyébként pedig kétszámjegyű béremeléssel in-dítottuk az évet, valamint néhány fővel tudtuk növelni a létszámot is. Most körülbelül 43 család megélhetése függ a TWS Kft. sikeres működésétől.

 

Hogy alakul a TWS Kft. portfóliója a jövőben?

Wéber Kálmán: A hagyományos DOOSAN targonca értékesítési tevékenysége mellett kiemelt hangsúlyt helyezünk a COMBILIFT réspiaci megoldásaira, az alapos felkészültséget igénylő, speciálisabb igények kiselégítésére. Olcsón bárki el tud adni valami tömegterméket, de az értékesítés az szó szerint azt jelenti, hogy a tevékenység során értéket adunk a terméknek, s ez értékesebb lesz a vevők számára is. A rövid- és hosszú távú flottabérletek ugyancsak fontosak a TWS Kft. számára. Szervizszolgáltatásunkat máris ki-terjesztettük a márkaidegen gépekre, és ezt az elkövetkező időben tovább erősítjük.

Giczy Gyula: A speciális, réspiaci igényekre kell koncent-rálnunk, az olyan átépítésekre, átalakításokra amelyekért a tömegtermékeket értékesítő, olcsó versenytársak nem „hajolnak” le. Egy-egy logisztikai projektnél a fejlesztőnek mindig meg kell válaszolnia, hogy a „main stream” megoldásokat követi-e és egy olyan raktári rendszert épít, mint a versenytársai, vagy mélységében, alaposan átgondolja az igényeket és unikális megoldásokkal is számol. A TWS ebben kíván partner lenni: mérnöki és közgazdasági szem-lélettel versenyképes megoldásokat nyújtani. 

 

Milyen újdonságok jelennek meg a TWS kínálatában?

Giczy Gyula: Hihetetlenül szép és korszerű új 7-es sorozatú elektromos targoncacsaláddal állt ki a Doosan. Ezekben a gépekben minden megtalálható, amit a piac igényel: AC-rendszer a menethajtáshoz, de a hidraulika rendszerek is váltóáramúak.  A SLIO (Side Lift In and Out) akkumulátorcsere rendszerhez pedig sem daru, sem görgős tárolórendszer nem szükséges. A GSS (Guardian Stability System) rendszer megóv a túl gyors kanyarodástól és a borulástól, az OSS (Operator Sensing System) a jogosulatlan használatot küszöböli ki, az EPS (Electric Parking Brake) fékrendszer a visszagurulásmentes indulást teszi lehetővé. Mindemellett egy kiemelkedő hatásfokú menethajtómű a dinamikát, a hajtóműbe integrált ODB olajhűtésű tárcsafékek pedig a hatásos és kopásmentes fékezést biztosítják. Az új targoncacsalád teherbírása 1,5 tonnától 3,5 tonnáig terjed, 3- és 4-kerekes kivitelben érhető el. 

 

 És mit lehet tudni a COMBILIFT innovációiról?

Giczy Gyula: A COMBILIFT azon kevés cégek egyike, amely maradandó újdonságokat volt képes bevezetni a targoncapiacra, s e mögött olyan szintű mérnöki tevékenység, innováció és eredményesség áll immár 30 éve, amely páratlan ebben a szegmensben. A semmiből egy olyan új „targoncaosztályt” hoztak létre az ír mérnökök, amely átrajzolta az oldalvillás targoncák gyártói térképét. Számos, a 90-es években még jelentős ezres nagyságrendű  darabszámot produkáló vállalat szűnt meg vagy süllyedt a jelentéktelenség homálylába a COMBLIFT piaci sikerei okán. A COMBILIFT a világpiacon saját kategóriájában körülbelül 60%-os részesedéssel van jelen. A tulajdonosok jelenleg, a rohamosan növekvő vevői igényeket kielégítése érdekében egy új 46 000 m2 alapterületű gyárat építenek, ahol a gyár-tás a tervek szerint 2018-ban indul majd el. Egyébként a sok új fejlesztésű gép között fontos megemlíteni a 3 t teherbírású, elektromos meghajtású CBE3000 típusú homlokvillás, de négyutas targoncát. Emellett érdekes réspiaci megoldás lehet az a gyalogkíséretű, villakitolós, de szintén négyutas targonca, amellyel 1,5 t súlyú, akár 6000 mm hosszú rakatot, 2200 mm-es munkafolyosóban is lehet mozgatni. Ennél szűkebb munkafolyosóban, nehezebb és hosszabb rakat mozgatását más targoncával nem lehet megoldani, mivel csak a COMBILIFT épít erre a feladatra alkalmas gépet.

 

 

Wéber Kálmán: Érdemes megemlíteni a TWS garanciaszolgáltatási rendszerét, amely a magas szintű gyári minőségbiztosítási és a szintén kiváló TWS karbantartási rendszereken alapul: 6 éves garanciális szolgáltatás, amely mögött hiteles biztosítékrendszer áll – ehhez hasonló ajánlat nincs a hazai piacon. Annak érdekében, hogy emeljük a TWS szerviz minőségét, a közelmúltban lecseréltük a szervizautóinkat, s ma már vadonatúj, számítástechnikai eszközökkel is felszerelt egységek állnak a vevőink rendelkezésére.

 

Milyen gazdasági évet zárt a TWS Kft.?

Wéber Kálmán: Összességében jó üzleti évet zártunk, kiegyenlítetten teljesített az összes üzletágunk. Abban az üzleti modellben, amely szerint működünk, elvárás, hogy minden tevékenység a befektetés arányában nyereséges legyen. Ez a tavalyi évben is teljesült: elfogadható nyereséggel zártuk az évet, amely lehetővé teszi a további fejlesztések megvalósítását.

 A TWS üzleti modelljének mi lényege?

Wéber Kálmán: Transzparens működés, tehát az szerepel a könyveinkben, ami a raktárunkban van, s csak azok a tételek kerülnek kiegyenlítésre, amelyekre számla készült, a fizetések teljesítése határidőre történik, a szerződéses kötelezettségeink pedig mindenkor a legszigorúbban betartjuk, s emellett egyedülálló garanciaszolgáltatást nyújtunk. Hát, valahogy így…