Top 20 targoncagyártó 2017-ben
A Doosan 3, a Combilift 1 helyezést javított az emelőgépgyártók listáján
2017-ben jelentős változások történtek az anyagmozgatási és raktártechnikai piacon. A Modern Materials Handling magazin által összeállított listán ugyan a márkanevek ismerősen csengenek, a dobogó két felső lépcsőjét elfoglaló cég összeállítása azonban jelentősen különbözik a tavaly ilyenkoritól. A Toyota felvásárolta a Bastian Solutions-t és a Vanderlande Industries-t, míg a KION a Dematic-ot.
Ezek a fejlesztések jelentős változásokhoz vezetnek Brett Wood, az Ipari Gépek Szövetségének (ITA) és az észak-amerikai Toyotának elnöke szerint: „Ez a konszolidáció 2.0,” mondta. „Eddig a felvásárlások elsősorban hasonló iparágakban mozgó cégekre korlátozódtak, tehát egy targoncagyártó egy másik targoncagyártót kebelezett be. Most azonban annak lehetünk tanúi, hogy a felvásárlások különböző szegmenseket érintenek.”
Nem pusztán egyesülésekről van szó, hanem egy olyan folyamatról, amelynek során különböző technológiák és termékek olvadnak egybe. Így a jövő vevőinek már egy egyablakos beszerzési élményben lehet részük. „Ügyfeleink hamarosan egy beszállítót használnak majd minden raktározási szükségletük kielégítésére,” véli Woods. „Ezáltal a vevőknek nem kell beszállítók csapatával kommunikálniuk. Ehelyett a fő üzleti tevékenységükre koncentrálhatnak, arra, amiben a legjobbak.”
Ugyanakkor erőteljes növekedés figyelhető meg a globális targoncaiparban. 2016-ban mindenidők legtöbb megrendelését, 1,182,000-et adtak le, ami 7%-os növekedést jelent az előző, szintén rekordnak számító 2015-ös évhez képest. A top 20 gyártó teljesítménye is tükrözi ezt a trendet; több szereplő is kétszámjegyű növekedést dokumentálhatott. „Ez minden elvárásunkat felülmúlta,” nyilatkozta Woods. „Enyhe visszaeséstől tartottunk, ami az iparágunk ciklikus természetéből adódik. Ehelyett azonban jelentős fellendülést érzékelhetünk.”
Főbb játékosok
A Toyota Industries Corporation az idei évet is az élen zárta $8.563 milliárd bevétellel. Képviselője szerint ez köszönhető a kínai piac felépülésének, valamint az Európában és Észak-Amerikában tapasztalható növekvő igényeknek. A 2. helyezett KION az előző évhez képest 4%-os növekedéssel $5.879 milliárd árbevételt produkált. 2017 elején a vállalat öt új Linde és Baoli terméket vezetett be az észak-amerikai piacra. A közelmúltban pedig bejelentették, hogy nagyszabású fejlesztésbe kezdenek dél-carolinai gyárukban, aminek kapacitását 3,000 gépről 2015-ben 12,000 gépre kívánják emelni 2020-ra.
Miután a Mitsubishi felvásárolta a tavalyi 7. helyezett UniCarriers-t, idén a 3. helyre ugrott előre, ami a lista 4. helyére kényszerítette a Jungheinrich-et, annak erőteles növekedése ellenére. A Crown Equipment az 5. helyen ért célba több mint 10%-os növekedéssel és közel $3 milliárd bevétellel.
A 6. helyezett Hyster-Yale Materials Handling annak ellenére, hogy 2016 áprilisában felvásárolta az olasz adaptergyártó Bolzoni-t $61 millióért, nem tudta felülmúlni tavalyi eredményét, és közel azonos bevételt produkált $2.57 milliárddal. Képviselője ezt a kevesebb megrendeléssel, az üzletspecifikus eladási árak kedvezőtlen hatásával, az erős dollárral és az olcsóbb targoncák iránti megnövekedett kereslettel magyarázta. Az Anhui Forklift 2.3%-os növekedéssel a 7. pozícióba került. A vállalat 2016-ban mutatta be új márkáját, a CHL-t, amelyet kifejezetten a feltörekvő piacokra szánt.
A Doosan több mint 10%-os növekedésének köszönhetően $781 millió árbevétellel látványos előrelépést produkálva a tavalyi 11.-ből a 8. pozícióba került. Ezzel a kiemelkedő fejlődéssel a Doosan magabiztosan vezeti a dél-koreai gyártók versenyét.
A kínai Hangcha Group a 9. helyen végzett, amit közel 10%-os növekedésével és 82,350 eladott darabszámmal ért el. A vállalat képviselője a kínai kormány gazdasági stratégiáját és a kínai gyártás mérsékelt, de pozitív irányú fellendülését idézte, mint fő mozgatórugót. A Clark Material Handling megőrizte 10. helyét, míg a 11. helyen végzett Komatsu 2 helyet rontott, miután bevételei 19%-kal csökkentek.
A négyutas targoncák, oldalvillás eszközök és straddle carrier gyártásában élen járó ír Combilift sikeres évet zárt: egy hellyel előre lépett 7%-os növekedésének és 4,350 eladott gépének köszönhetően.
Top 20 targoncagyártó |
Kategória |
|||||||||||
2016-os helyezés |
Cég |
2015-ös helyezés |
2015-ös bevétel (millió) |
2016-os bevétel* (millió) |
Változás |
Észak-amerikai márkák |
Központ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Toyota Industries Corporation |
1 |
8559 |
8563 |
0% |
Toyota, Raymond |
Aichi, Japán |
x |
x |
x |
x |
x |
2 |
KION Group |
2 |
5659 |
5879 |
3.9% |
Linde, Baoli |
Wiesbaden, Németo. |
x |
x |
x |
x |
x |
3 |
Mitsubishi Nichiyu Forklift Co., Ltd. |
6 |
2012 |
3407 |
69.3% |
UniCarriers, Mitsubishi, CAT, TCM, Atlet, Barrett, Jungheinrich (csak É-A) |
Kyoto, Japán |
x |
x |
x |
x |
x |
4 |
Jungheinrich AG |
3 |
2998 |
3252 |
8.5% |
MCFA által értékesített É-A-ban |
Hamburg, Németo. |
x |
x |
x |
|
x |
5 |
Crown Equipment Corp. |
4 |
2640 |
2910 |
10.2% |
Crown, Hamech |
New Bremen, Ohio |
x |
x |
x |
x |
x |
6 |
Hyster-Yale Materials Handling, Inc. |
5 |
2578 |
2570 |
-0.3% |
Hyster, Yale |
Cleveland, Ohio |
x |
x |
x |
x |
x |
7 |
Anhui Forklift Truck Group Corp. |
8 |
907 |
928 |
2.3% |
Heli, CHL |
Hefei, Anhui, Kína |
x |
x |
x |
x |
x |
8 |
Doosan Industrial Vehicle |
11 |
706 |
781 |
10.6% |
Doosan |
Szöul, Dél-Korea |
x |
x |
x |
x |
x |
9 |
Hangcha Group Co., Ltd. |
12 |
704 |
774 |
9.9% |
HC, Hangcha |
Hangzhou, Kína |
x |
x |
x |
x |
x |
10 |
Clark Material Handling International, Inc. |
10 |
739 |
740 |
0.1% |
Clark |
Szöul, Dél-Korea |
x |
x |
x |
x |
x |
11 |
Komatsu Ltd. |
9 |
760 |
616 |
-18.9% |
Komatsu |
Tokyo, Japán |
x |
|
|
x |
x |
12 |
Hyundai Heavy Industries |
13 |
477 |
477* |
0% |
Hyundai |
Ulsan, Dél-Korea |
x |
x |
|
x |
x |
13 |
Combilift Ltd. |
14 |
212 |
227 |
7.1% |
Combilift |
Monaghan, Íro. |
x |
x |
x |
x |
x |
14 |
EP Equipment, Ltd. |
16 |
160 |
200 |
25.0% |
Big Joe |
Hangzhou, Kína |
x |
x |
x |
|
x |
15 |
Konecranes |
N/A |
185 |
185* |
0% |
Konecranes |
Hyvinkaa, Finno. |
|
|
|
|
x |
16 |
Lonking Forklift Co., Ltd. |
15 |
163 |
163* |
0% |
Lonking |
Shanghai, Kína |
x |
x |
x |
x |
x |
17 |
Manitou |
N/A |
115 |
136 |
18.3% |
Manitou |
Ancenis Cedex, Franciao. |
x |
x |
x |
|
x |
18 |
Hubtex |
18 |
76 |
76* |
0% |
Hubtex |
Fulda, Németo. |
|
|
|
|
|
19 |
Paletrans Equipment |
19 |
69 |
69* |
0% |
Paletrans |
Cravinhos, Brazília |
|
x |
x |
|
|
20 |
Godrej & Boyce Manufacturing |
20 |
63 |
67 |
6.3% |
Nem elérhető É-A-ban |
Mumbai, India |
x |
x |
x |
x |
x |
|
TOTAL |
$29782 |
$32020 |
7.5% |
|
*2016-os bevételek nem elérhetőek lapzártakor
Regionális növekedés
Az Ipari Gépek Statisztikai Hivatala (WITS) által nyilvánosságra hozott adatok szerint a rendelésállomány 7,5%-kal, míg a leszállítások 8,3%-kal növekedtek globálisan 2016-ban.
- Európa továbbra is az élen jár a régiók közötti fejlődés mértékében 35%-os piaci részesedéssel. Több év óta először kétszámjegyű, 13%-os növekedés tapasztalható.
- Az amerikai kontinens tovább javított tavalyi rekordteljesítményén, így ma már 24%-os piaci részesedéssel büszkélkedhet.
- Nem történt változás abban sem, hogy Ázsia megőrizte pozícióját, mint a legnagyobb régió. A 2015-ös 6%-os negatív változást idén ugyan ismét pozitív értékre változtatta, jelenlegi 38%-os piaci részesedésével elmarad a korábbi évek 40%-tól.
A 3-as kategóriájú emelőgépekre (elektromos raklapszállító és -felrakó) beérkezett megrendelések 14%-kal, a szállítások 16%-kal növekedtek, ami közel a duplája bármelyik másik kategóriának. A 4-es és 5-ös kategória (belső égésű motor) 2-2%-os növekedést tapasztalt.
Előretör az elektromos
Az elektromos és belső égésű motoros gépek közötti kiélezett verseny évtizedes múltra tekint vissza. Azonban az utóbbi években az elektromos gépek átvették a vezetést, és a szakértők szerint nem is valószínű, hogy visszaesnek. A 2015-ben megfigyelhető 8%-os növekedést idén további 11%-os követte. A belső égésű motoros gépek 2015-ben 10%-os visszaesést tapasztaltak, amit valamennyire enyhítettek 2016-ban 2%-os pozitív irányú elmozdulással. Globálisan az elektromosok az eladások 62%-ért felelősek.
Észak-Amerikában az elektromos arány 65,5% volt a tavalyi 63%-hoz képest. Az elektromos gépek piaca 6%-kal nőtt, míg a belső égésű 5%-kal csökkent. A visszaesés szinte teljesen a 4-es kategóriát (beltéri tömörgumi-kerekes) érintette, amely 11%-kal csökkent, míg az 5-ös kategória ugyanazokat a teljesítménymutatókat hozta, mint tavaly.
Megfigyelhető a 2-es és 3-as kategóriába tartozó kisebb, beltéri használatra való elektromos emelőgépek térnyerése az 1-es, 4-es és 5-ös kategóriájú nagyobb, ellensúlyos gépekkel szemben. „Ez egy rendkívül érdekes trend,” nyilatkozta Woods. ”Globális viszonylatban a 2-es és 3-as kategóriájú gépek 42%-ról 45%-ra ugrottak. Az elmúlt években következetesen lépkedtek előre 1-1%-kal, azonban ez a 3%-os növekedés egyértelmű változásokat jelent.”
Az elektromos növekedés részben köszönhető az európai és észak-amerikai környezetvédelmi kezdeményezéseknek. Ezt bizonyítja az is, hogy a fejlődő régiók továbbra is nagyobb hangsúlyt fektetnek belső égésű motorosos és ellensúlyos gépekre.
Az elektromos és belső égésű motoros mellett pedig olyan alternatív energiát használó gépek is megjelentek, mint a lítium-ion vagy üzemanyagcellás. Ugyan ezek a fejlesztések még gyerekcipőben járnak, érdemes odafigyelni rájuk.