Top 20 targoncagyártó 2017-ben

A Doosan 3, a Combilift 1 helyezést javított az emelőgépgyártók listáján

2017-ben jelentős változások történtek az anyagmozgatási és raktártechnikai piacon. A Modern Materials Handling magazin által összeállított listán ugyan a márkanevek ismerősen csengenek, a dobogó két felső lépcsőjét elfoglaló cég összeállítása azonban jelentősen különbözik a tavaly ilyenkoritól. A Toyota felvásárolta a Bastian Solutions-t és a Vanderlande Industries-t, míg a KION a Dematic-ot.

 

Ezek a fejlesztések jelentős változásokhoz vezetnek Brett Wood, az Ipari Gépek Szövetségének (ITA) és az észak-amerikai Toyotának elnöke szerint: „Ez a konszolidáció 2.0,” mondta. „Eddig a felvásárlások elsősorban hasonló iparágakban mozgó cégekre korlátozódtak, tehát egy targoncagyártó egy másik targoncagyártót kebelezett be. Most azonban annak lehetünk tanúi, hogy a felvásárlások különböző szegmenseket érintenek.”

 

Nem pusztán egyesülésekről van szó, hanem egy olyan folyamatról, amelynek során különböző technológiák és termékek olvadnak egybe. Így a jövő vevőinek már egy egyablakos beszerzési élményben lehet részük. „Ügyfeleink hamarosan egy beszállítót használnak majd minden raktározási szükségletük kielégítésére,” véli Woods. „Ezáltal a vevőknek nem kell beszállítók csapatával kommunikálniuk. Ehelyett a fő üzleti tevékenységükre koncentrálhatnak, arra, amiben a legjobbak.”

 

Ugyanakkor erőteljes növekedés figyelhető meg a globális targoncaiparban. 2016-ban mindenidők legtöbb megrendelését, 1,182,000-et adtak le, ami 7%-os növekedést jelent az előző, szintén rekordnak számító 2015-ös évhez képest. A top 20 gyártó teljesítménye is tükrözi ezt a trendet; több szereplő is kétszámjegyű növekedést dokumentálhatott. „Ez minden elvárásunkat felülmúlta,” nyilatkozta Woods. „Enyhe visszaeséstől tartottunk, ami az iparágunk ciklikus természetéből adódik. Ehelyett azonban jelentős fellendülést érzékelhetünk.”

 

Főbb játékosok

A Toyota Industries Corporation az idei évet is az élen zárta $8.563 milliárd bevétellel. Képviselője szerint ez köszönhető a kínai piac felépülésének, valamint az Európában és Észak-Amerikában tapasztalható növekvő igényeknek. A 2. helyezett KION az előző évhez képest 4%-os növekedéssel $5.879 milliárd árbevételt produkált. 2017 elején a vállalat öt új Linde és Baoli terméket vezetett be az észak-amerikai piacra. A közelmúltban pedig bejelentették, hogy nagyszabású fejlesztésbe kezdenek dél-carolinai gyárukban, aminek kapacitását 3,000 gépről 2015-ben 12,000 gépre kívánják emelni 2020-ra.

 

Miután a Mitsubishi felvásárolta a tavalyi 7. helyezett UniCarriers-t, idén a 3. helyre ugrott előre, ami a lista 4. helyére kényszerítette a Jungheinrich-et, annak erőteles növekedése ellenére. A Crown Equipment az 5. helyen ért célba több mint 10%-os növekedéssel és közel $3 milliárd bevétellel.

 

A 6. helyezett Hyster-Yale Materials Handling annak ellenére, hogy 2016 áprilisában felvásárolta az olasz adaptergyártó Bolzoni-t $61 millióért, nem tudta felülmúlni tavalyi eredményét, és közel azonos bevételt produkált $2.57 milliárddal. Képviselője ezt a kevesebb megrendeléssel, az üzletspecifikus eladási árak kedvezőtlen hatásával, az erős dollárral és az olcsóbb targoncák iránti megnövekedett kereslettel magyarázta. Az Anhui Forklift 2.3%-os növekedéssel a 7. pozícióba került. A vállalat 2016-ban mutatta be új márkáját, a CHL-t, amelyet kifejezetten a feltörekvő piacokra szánt.

 

A Doosan több mint 10%-os növekedésének köszönhetően $781 millió árbevétellel látványos előrelépést produkálva a tavalyi 11.-ből a 8. pozícióba került. Ezzel a kiemelkedő fejlődéssel a Doosan magabiztosan vezeti a dél-koreai gyártók versenyét.

 

A kínai Hangcha Group a 9. helyen végzett, amit közel 10%-os növekedésével és 82,350 eladott darabszámmal ért el. A vállalat képviselője a kínai kormány gazdasági stratégiáját és a kínai gyártás mérsékelt, de pozitív irányú fellendülését idézte, mint fő mozgatórugót. A Clark Material Handling megőrizte 10. helyét, míg a 11. helyen végzett Komatsu 2 helyet rontott, miután bevételei 19%-kal csökkentek.

 

A négyutas targoncák, oldalvillás eszközök és straddle carrier gyártásában élen járó ír Combilift sikeres évet zárt: egy hellyel előre lépett 7%-os növekedésének és 4,350 eladott gépének köszönhetően.

 

Top 20 targoncagyártó

Kategória

2016-os helyezés

Cég

2015-ös helyezés

2015-ös bevétel (millió)

2016-os bevétel* (millió)

Változás

Észak-amerikai márkák

Központ

1

2

3

4

5

1

Toyota Industries Corporation

1

8559

8563

0%

Toyota, Raymond

Aichi, Japán

x

x

x

x

x

2

KION Group

2

5659

5879

3.9%

Linde, Baoli

Wiesbaden, Németo.

x

x

x

x

x

3

Mitsubishi Nichiyu Forklift Co., Ltd.

6

2012

3407

69.3%

UniCarriers, Mitsubishi, CAT, TCM, Atlet, Barrett, Jungheinrich (csak É-A)

Kyoto, Japán

x

x

x

x

x

4

Jungheinrich AG

3

2998

3252

8.5%

MCFA által értékesített É-A-ban

Hamburg, Németo.

x

x

x

 

x

5

Crown Equipment Corp.

4

2640

2910

10.2%

Crown, Hamech

New Bremen, Ohio

x

x

x

x

x

6

Hyster-Yale Materials Handling, Inc.

5

2578

2570

-0.3%

Hyster, Yale

Cleveland, Ohio

x

x

x

x

x

7

Anhui Forklift Truck Group Corp.

8

907

928

2.3%

Heli, CHL

Hefei, Anhui, Kína

x

x

x

x

x

8

Doosan Industrial Vehicle

11

706

781

10.6%

Doosan

Szöul, Dél-Korea

x

x

x

x

x

9

Hangcha Group Co., Ltd.

12

704

774

9.9%

HC, Hangcha

Hangzhou, Kína

x

x

x

x

x

10

Clark Material Handling International, Inc.

10

739

740

0.1%

Clark

Szöul, Dél-Korea

x

x

x

x

x

11

Komatsu Ltd.

9

760

616

-18.9%

Komatsu

Tokyo, Japán

x

 

 

x

x

12

Hyundai Heavy Industries

13

477

477*

0%

Hyundai

Ulsan, Dél-Korea

x

x

 

x

x

13

Combilift Ltd.

14

212

227

7.1%

Combilift

Monaghan, Íro.

x

x

x

x

x

14

EP Equipment, Ltd.

16

160

200

25.0%

Big Joe

Hangzhou, Kína

x

x

x

 

x

15

Konecranes

N/A

185

185*

0%

Konecranes

Hyvinkaa, Finno.

 

 

 

 

x

16

Lonking Forklift Co., Ltd.

15

163

163*

0%

Lonking

Shanghai, Kína

x

x

x

x

x

17

Manitou

N/A

115

136

18.3%

Manitou

Ancenis Cedex, Franciao.

x

x

x

 

x

18

Hubtex

18

76

76*

0%

Hubtex

Fulda, Németo.

 

 

 

 

 

19

Paletrans Equipment

19

69

69*

0%

Paletrans

Cravinhos, Brazília

 

x

x

 

 

20

Godrej & Boyce Manufacturing

20

63

67

6.3%

Nem elérhető É-A-ban

Mumbai, India

x

x

x

x

x

 

TOTAL

$29782

$32020

7.5%

 

*2016-os bevételek nem elérhetőek lapzártakor

 

Regionális növekedés

Az Ipari Gépek Statisztikai Hivatala (WITS) által nyilvánosságra hozott adatok szerint a rendelésállomány 7,5%-kal, míg a leszállítások 8,3%-kal növekedtek globálisan 2016-ban.

 

 

A 3-as kategóriájú emelőgépekre (elektromos raklapszállító és -felrakó) beérkezett megrendelések 14%-kal, a szállítások 16%-kal növekedtek, ami közel a duplája bármelyik másik kategóriának. A 4-es és 5-ös kategória (belső égésű motor) 2-2%-os növekedést tapasztalt.

Globális targoncapiac régiónkénti megoszlása

Előretör az elektromos

Az elektromos és belső égésű motoros gépek közötti kiélezett verseny évtizedes múltra tekint vissza. Azonban az utóbbi években az elektromos gépek átvették a vezetést, és a szakértők szerint nem is valószínű, hogy visszaesnek. A 2015-ben megfigyelhető 8%-os növekedést idén további 11%-os követte. A belső égésű motoros gépek 2015-ben 10%-os visszaesést tapasztaltak, amit valamennyire enyhítettek 2016-ban 2%-os pozitív irányú elmozdulással. Globálisan az elektromosok az eladások 62%-ért felelősek.

 

Észak-Amerikában az elektromos arány 65,5% volt a tavalyi 63%-hoz képest. Az elektromos gépek piaca 6%-kal nőtt, míg a belső égésű 5%-kal csökkent. A visszaesés szinte teljesen a 4-es kategóriát (beltéri tömörgumi-kerekes) érintette, amely 11%-kal csökkent, míg az 5-ös kategória ugyanazokat a teljesítménymutatókat hozta, mint tavaly.

 

Megfigyelhető a 2-es és 3-as kategóriába tartozó kisebb, beltéri használatra való elektromos emelőgépek térnyerése az 1-es, 4-es és 5-ös kategóriájú nagyobb, ellensúlyos gépekkel szemben. „Ez egy rendkívül érdekes trend,” nyilatkozta Woods. ”Globális viszonylatban a 2-es és 3-as kategóriájú gépek 42%-ról 45%-ra ugrottak. Az elmúlt években következetesen lépkedtek előre 1-1%-kal, azonban ez a 3%-os növekedés egyértelmű változásokat jelent.”

 

Az elektromos növekedés részben köszönhető az európai és észak-amerikai környezetvédelmi kezdeményezéseknek. Ezt bizonyítja az is, hogy a fejlődő régiók továbbra is nagyobb hangsúlyt fektetnek belső égésű motorosos és ellensúlyos gépekre.

 

Az elektromos és belső égésű motoros mellett pedig olyan alternatív energiát használó gépek is megjelentek, mint a lítium-ion vagy üzemanyagcellás. Ugyan ezek a fejlesztések még gyerekcipőben járnak, érdemes odafigyelni rájuk.